Een Europese en Belgische primeur: Quantum BioVenture Studio, de start-upfabriek voor biotechbedrijven

Een revolutie op het vlak van de ontwikkeling van innovatieve behandelingen voor zeldzame ziekten

Een ambitieus biotechproject werd vandaag boven de doopvont gehouden in Waals-Brabant. Projectontwikkelaar BVI.EU, Invest.BW, UCLouvain en Florence Bosco hebben samen Quantum BioVenture Studio opgericht. Doel: de ontwikkeling van innovatieve behandelingen voor zeldzame ziekten katalyseren. Door gebruik te maken van AI en de analyse van menselijke gegevens. Quantum BioVenture Studio is een primeur voor België en Europa, en is een Waals-Brabants initiatief met internationale allure.

BVI.EU zet zich in voor de ontwikkeling van Quantum Biospace, een biotech innovatiedorp van 70.000 m² op een terrein van 18 hectare in Waver. Met als missie de biotechrevolutie in de biofarmaceutische sector te versnellen. Het Quantum Biospace Park brengt biologie en technologie samen om de toepassing van datagestuurde en op kunstmatige intelligentie gebaseerde benaderingen van R&D en biofabricage te bevorderen.

Florence Bosco heeft het concept van Quantum BioVenture Studio ontwikkeld om het wetenschaps- en innovatieproject van Quantum Biospace inhoudelijk uit te werken. Deze studio, opgevat als een ware fabriek voor biotechnologische start-ups gebaseerd op AI, heeft tot doel een continue stroom van spin-offs te genereren die zich bezighouden met de ontwikkeling van geneesmiddelen. Quantum BioVenture Studio wil zich richten op zeldzame ziektes en algemene ziektes die daarmee verwant zijn op het vlak van pathologische cellulaire mechanismen.

België, dat bekend staat om zijn baanbrekende biofarmaceutische industrie, is de ideale voedingsbodem voor dit project. De toepassing van AI bij het ontdekken van geneesmiddelen is een noodzakelijke revolutie die de efficiëntie van de R&D-inspanningen drastisch kan verhogen en de ontwikkelingskosten en -tijden kan verminderen.

“Quantum BioVenture Studio is een mijlpaal voor BVI.EU. Met de lancering van deze studio blazen we nieuw leven in de biotechsector, op Belgisch en Europees niveau,” vertelt Michel Meers, oprichter van BVI.EU. “Met Quantum Biospace bieden we meer dan alleen een ruimte; we creëren een habitat voor innovatie waar ideeën zullen groeien en worden omgezet in concrete therapeutische oplossingen”.

Florence Bosco, pionier van de biotechaanpak en CEO van Quantum BioVenture Studio, licht toe: “Quantum BioVenture Studio is ontworpen als een fabriek voor biotech start-ups, met een duidelijke missie: het genereren van een continue stroom van innovatie op het gebied van gezondheidszorg, in het bijzonder voor zeldzame ziekten. Dit is een echte kans om België’s positie als koploper in de biofarmaceutische sector te positioneren, en dit op internationaal niveau”.

UCLouvain steunt het project al 18 maanden en zal samen met professor Benoît Macq zijn wetenschappelijke en medische expertise beschikbaarstellen aan de studio. “We zijn enthousiast over het idee om bij te dragen aan dit innovatieve project, dat twee onderzoeksdomeinen samenbrengt: AI en gezondheid. UCLouvain heeft veel expertise op dit vlak. Dit project beantwoordt aan onze doelstelling om een ecosysteem te ontwikkelen dat de universiteit verbindt met bedrijven en dat kennisoverdracht en innovatie vergemakkelijkt”, zegt Xavier Bastin, CEO van Sopartec, de onderneming voor technologieoverdracht en investeringen van de UCLouvain.

Invest.BW is betrokken bij het exploitatiemodel van de studio door het verstrekken van durfkapitaal en een netwerk van mede-investeerders op te zetten om de studio en de start-ups die eruit voortkomen te financieren.

Invest.BW is trots om deel te nemen aan dit innovatieve en baanbrekende project, dat ons in staat zal stellen om leidende technologiebedrijven te ondersteunen en het biotech ecosysteem in Wallonië te stimuleren”, zegt Pierre de Waha, Senior Investment Manager bij Invest.BW.

Quantum BioVenture Studio is geen incubator. In tegenstelling tot een traditionele aanpak zal de studio zijn eigen projecten creëren, vanaf de ideatiefase en de ontdekking van nieuwe doelwitten op basis van menselijke gegevens. Via de oprichting en financiering van start-ups tot de werving van het team en de ontwikkeling van preklinische kandidaat-geneesmiddelen. De studio brengt experts op het gebied van het ontdekken van medicijnen en machine learning samen met biotechondernemers ‘in residence’, die hun expertise inbrengen om ideeën om te zetten in investeringswaardige projecten. Dit productielijnmodel op basis van risicokapitaal zal het biofarmaceutische landschap in België transformeren en een robuuste pijplijn van bedrijven creëren die geneesmiddelen ontwikkelen op basis van AI.

Met de oprichting van Quantum BioVenture Studio zetten BVI.EU, UCLouvain, Invest.BW en Florence Bosco Waals-Brabant en België op de Europese kaart als leiders in biotech, met een grote aantrekkingskracht op talent en investeerders. Op het kruispunt van universitaire expertise, regionale economische ondersteuning, ondernemersdurf en vastgoedvisie is Quantum BioVenture Studio een belangrijke strategische alliantie. ​

Over Invest.BW

Invest.BW is een Belgische regionale evergreen investeerder met meer dan €100 miljoen onder beheer. Haar strategie bestaat erin te investeren in alle stadia van bedrijfsontwikkeling met als doel ondernemers te ondersteunen in hun ambities op lange termijn. De drie belangrijkste pijlers van haar investeringsstrategie zijn digitaal ondernemerschap, medische toepassingen en transitie.

Over Sopartec, een dochteronderneming van UCLouvain

Sopartec is de onderneming voor technologieoverdracht en investeringen van de Université catholique de Louvain (UCLouvain). Binnen het Louvain Technology Transfer Office (LTTO) heeft het als missie om de resultaten van onderzoek uitgevoerd aan de UCLouvain, Cliniques universitaires St-Luc (CUSL), CHU UCL Namur en Institut de Duve AISBL (ICP) te exploiteren door het creëren van spin-offs en het onderhandelen over licentieovereenkomsten.

Sopartec werkt samen met de investeringsfondsen van Vives (VIVES). De Vives-fondsen zijn multisectorale fondsen die investeren in spin-offs van de UCLouvain en technologische start-ups in België en de buurlanden.

Over Florence Bosco

Gefascineerd door wat affiniteit creëert tussen atomen om moleculen te vormen en tussen mensen om succesvolle projecten te vormen, studeerde Florence Bosco chemische procestechniek en stapte vervolgens over naar de biofarmaceutische industrie waar ze al meer dan twintig jaar met succes leiding geeft aan zeer innovatieve projecten.

Florence bekleedt momenteel de functie van Biotechnology Business Development Manager bij BVI.EU voor QUANTUM BIOSPACE. Ze heeft functies bekleed variërend van R&D engineer tot product development manager en innovation project leader, evenals managementfuncties waaronder CEO van het Brussels-South Charleroi BioPark en hoofd van een biotech start-up genaamd Akina Pharmaceuticals. Gedurende haar hele carrière heeft Florence uitgeblonken in het identificeren van wereldwijde wetenschappelijke en industriële trends en deze strategisch toe te passen op de lokale economie.

Haar recente publicatie, een white paper met professor Benoît Macq als co-auteur, getiteld "How AI is changing the game in drug discovery and entrepreneurship", weerspiegelt haar toewijding aan het bevorderen van het vakgebied en het delen van haar kennis op het snijvlak van technologie en biofarmaceutica.

Florence Bosco

Biotech Business Developer, BVI.EU

Bram Smets

Founder, Brum Smith (PR)

Persberichten in je mailbox

Over BVI.EU

Evolutie van pionier naar internationaal gevestigde waarde

Al ruim 25 jaar is BVI.EU een toonaangevende projectontwikkelaar van kwalitatieve, duurzame en innoverende kmo-parken, gemengde bedrijvenparken en ‘built-to-suit’ oplossingen voor bedrijfsvastgoed met specifieke behoeften. BVI.EU dankt zijn succes aan constante innovatie, flexibiliteit en een sterke nadruk op duurzaamheid. “De kernwaarden van BVI.EU zijn altijd vooruitstrevend geweest, met een focus op duurzaamheid, hernieuwbare energie en future-proof gebouwen. Met een team dat over diverse expertises beschikt, is onze missie duidelijk: we willen de klanten volledig ontzorgen zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun core business”, benadrukt Michel Meers, founder van BVI.EU.

Prins Boudewijnlaan 7c bus 0201 - 2550 Kontich

www.bvi.eu